Anne Franks corona-quotes


"Men kan zeggen, je moet je mond houden, maar geen oordeel hebben bestaat niet." 

Anne Frank 
Het lijkt wel een soort dagboek dat je hier moet bijhouden over de corona-tijden. Dit deed me denken aan het Anne Frank verhaal. Ik heb er ook al aan gedacht om een dagboek te beginnen schrijven over de gehele situatie vandaag. Ik ben dan wel een goeie denker, maar geen goeie schrijver... zo blijkt. Ik hou het wel bij deze blog. Deze zal vandaag vol zitten met quotes en gedichten die Anne schreef over haar tijd in het Achterhuis die ik dan vergelijk met de situatie vandaag. Enjoy!

“Think of all the beauty still left around you and be happy.”
Corona heeft raar maar waar ook zijn positieve kanten*. Ze zijn dan niet in evenwicht met de negatieve kanten (ver van zelfs), maar ze zijn toch niet onbelangrijk. Zo is het bijvoorbeeld ondertussen algemeen geweten dat de natuur zich aan het herstellen is. Doordat mensen nu door de overheid opgelegd worden om te gaan 'telewerken', is er veel minder verkeer op de baan en dus minder milieubelasting. Want zoals het kleinste kind weet, vervuilen uitlaatgassen van auto's het milieu enorm!
Anuna De Wever zal na al haar mislukte stakingspogingen dan toch gelukkig zijn... al zit ze er voor niets tussen. Stel je voor dat Anuna corona heeft gecreëerd om zo haar plannen te kunnen vervullen? Wat heeft zij allemaal uitgespookt op haar zeilboot naar Zuid-Amerika??

“In spite of everything, I still believe that people are really good at heart.”
Wie het Anne Frank verhaal kent, weet natuurlijk direct dat Anne en haar familie zich verdoken voor het Duitse leger en dat deze quote dus hoogstwaarschijnlijk over dat leger gaat. Het Duitse leger had Amsterdam namelijk bezet.
Deze vergelijking is misschien vergezocht, maar toen ik deze quote las moest ik denken aan de mensen die de corona-maatregelen aan hun laars lappen. Toen de corona begon, sloot ik me op in mijn kot, zoals Maggie De Block ons ook oplegt, vandaag ook nog. Na 2 weken heeft mijn vader me verplicht om dagelijks een toer te gaan wandelen via de app "Strava". Nu ben ik wel blij dat hij me dit heeft verplicht... Ik vermager, slaap er beter door, heb meer beweging en kan iedere dag mijn hoofd leegmaken.

Toen ik gisteren door de stad Roeselare wandelde, was ik gedegouteerd van de mensen rondom mij. Zo heb je op de markt een lange muur waar je op kan zitten om op te rusten IN GEEN CORONA-TIJDEN. Deze zat volledig vol? De wachtrijen voor een ijsje... oké dat je een ijsje gaat eten, als je dan toch buiten bent en het is warm weer, maar de social distancing werd in die rijen totaal niet gerespecteerd? De winkelstraat die door de week o-zo-leeg zijn deze dagen, waren gewoon vol? En de winkels waren niet eens open??


Maggy De Block Blijf In Uw Kot GIF - MaggyDeBlock BlijfInUwKot ...

Ik passeerde ook eens langs mijn werk. Ik werk in een horeca-zaak aan het station. Zaterdagochtend zag ik een artikel** passeren dat ze aan raamverkoop gingen doen. Ik deelde het bericht direct op mijn sociale media want ik was enorm blij dat ze moeite deden tijdens de corona en wou hen er dan ook in steunen. Toen ik er passeerde gisteren zag ik op de grond direct de anderhalve meter strepen die de social distancing moeten respecteren, de handgel en allerlei andere maatregelen. Ik ging een babbeltje slaan. Het verkoopt zeer goed, ik ben enorm trots op waar ik werk.

“Memories mean more to me than dresses.”
Ik hou niet van shoppen. (your face now: the ultimate shock!) Ik steek het niet onder stoelen of banken, ik ben gewoon geen shopper. Maar zoals de quote zelf zegt, betekenen herinneringen meer voor mij dan kleedjes. Deze kan ik heel letterlijk nemen. Toen ik voor de lockdown met vriendinnen naar het shoppingcenter ging in Kortrijk, was ik wel blij. Ze weten nochtans dat ik niet graag shop, maar ikzelf vind het nooit erg om toch mee te gaan, het is de herinnering en het samenzijn met je vrienden die ertoe toen voor mij. (en achteraf een niet geplunderde rekening natuurlijk ook... Maar ssshth 😉)

Toen de corona-maatregelen van kracht gingen en de winkels dus moesten sluiten, vond ik het jammer. Niet omdat ik niet meer kan gaan shoppen (duuh, natuurlijk niet), maar voor de omzet van de winkels. Gaan ze het redden? Ik hoop oprecht van wel.

Ik mis het samenkomen met mijn vrienden, niet alleen naar een shoppingcenter gaan, maar oa ook het uitgaan, eens iets gaan drinken, naar Brugge of Gent gaan, gaan bowlen, houseparty's ... alles erop en eraan. Ik heb de afgelopen maanden enorm veel herinneringen gemaakt met vrienden, iets wat ik bij mijn moeder moeilijker kon doen. Vandaar dat ik enorm veel belang hecht aan vriendschappen en herinneringen, meer dan aan wat ik heb van materiële waarde. (hierbij heb ik het over enorm veel kleren, schoenen, handtassen, juwelen ...)


Zo, opnieuw een kijk gehad in mijn leven doorheen deze bijzondere tijden.
💓Stay safe & at home!!💓

Corona ook positief?
**Bistro Belle Vue: raamverkoop

Reacties

  1. Hey

    Ik vond het wel een originele invalshoeks naar Anuna De Wever ;)
    Zover had ik het nog niet gezien als complottheorie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Heaven,

    Hoop dat alles goed gaat met je :)
    Erg mooi hoe je de link legt naar Anuna, dit is stof voor mij tot nadenken.

    Mooi dat je ons terug meeneemt in hoe jij de quarantaine ervaart.
    (En moest je ooit een dagboek schrijven, hier is de 1ste koper! )

    Groetjes en een hele fijne zondag, Heaven !xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey. Alles gaat nog goed... Met een lapje stof kun je veel dingen doen, succes! :) Dank u, haha heel lief! Groetjes! xx

      Verwijderen
  3. Hey Heaven

    Ik vind het super origineel hoe je de quotes van Anne Frank gebruikt om daarmee je verhaal te doen. Doe zo verder!

    Groetjes Hanne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Heaven, ik vind het heel leuk bedacht van je om Anne Frank haar quotes te gebruiken om op te reflecteren. Het is eens vanuit een andere invalshoek en dat maakt het net zo origineel. Van verschillende quotes stond ik versteld hoe frappant en passend deze zijn. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten