Examens??? Aja... racisme speelt ook nog zijn parten de dag van vandaag.

Woensdag 27/05/2020 ... mijn eerste examen.

De datum alleen al ... die vervloekte 2020. Ik heb het besef nog niet dat ik gisteren mijn eerste examen gemaakt heb na (of ja... tijdens) de corona. Het was zo vreemd? Ten eerste mijn vriendin met wie ik samen de trein neem vanop afstand moeten benaderen & op de trein uit elkaar zitten. Ten tweede het moeten normaliseren van mondmaskers? Ik blijf dat maar raar vinden. Ik was ook verschoten van het examen in het gebouw zelf. Alle maatregelen die ze moeten treffen... En toch ben ik blij dat ik geen examens via de computer moet afleggen. Na het 2 maanden blokken en het voortdurend in examenmodus te zitten zijn studenten compleet gedemotiveerd, zo blijkt*. Ik zie de artikels in juli al komen .... "Nog nooit zoveel herexamens bij hogeschool-/universiteitsstudenten als nu" en dan gaan ze hun afvragen hoe dit precies komt. Tja,
"They always come back when it's too late"
 Die quote klopt blijkbaar echt.

Racisme

Ik wil het ook hebben over racisme. Ik opende vandaag mijn Twitter en het stond vol met berichten over George Floyd. In Minneapolis is gisterenavond een man 'vermoord' geweest door de politie.

George gebruikte een vervalst bankbiljet bij een kruidenierswinkel en dat was de reden van zijn arrestatie. Hij verzette zich tegen zijn arrestatie waarna de politie-agent hem klem zette met zijn knie in zijn nek.

Tot hier versta ik het nog, wat er na komt? Niet meer.

Hij werd zodanig klem gezet dat hij niet meer naar adem kon happen. Hij smeekte de politie om hem te laten gaan en zei uitdrukkelijk dat hij niet meer kon ademen, maar de politie luisterde er niet naar en deed gewoon door. Naar het schijnt** zou de politieman het zelfs erger gemaakt hebben. Omstaanders hoorden hem zeggen "Hij praat, dus hij ademt" Maar... Hoe kan je zo denken? Hoe kan je zo zijn? Dit komt neer op het politiegeweld tegen "zwarte Amerikanen". Is racisme dan toch nog een te groot taboe in Amerika? 

Het is een tijdlang beter geweest met het racisme in Amerika dankzij president Obama. Hij was de eerste zwarte president van Amerika, en met succes. Dit is een van zijn Tweets over racisme in 2017. Zelfs na zijn presidentschap leeft hij nog steeds erg mee met het hele gedoe. Trump kan er wat van leren ...



In 2014 is hetzelfde voorgevallen in Amerika met Eric Garner****. Het enge aan het verhaal is dat het verhaal compleet hetzelfde is. Eric Garner werd ook gearresteerd en door de politie in een wurggreep gehouden, waardoor hij ook zo om het leven kwam. Toen was Barack Obama president, hier zie je zijn reactie op een persconferentie: https://www.youtube.com/watch?v=M6RgfWAsIuA

Er kwamen massaal reacties op de dood van George Floyd. Het doet mijn hart zelfs pijn om de beelden te bekijken. De video op deze website van HLN spreekt boekdelen... HLN reactie

Corona??

Je ziet niet veel van corona op deze beelden, ook al is die er nog steeds. Deze post gaat niet zozeer over corona, maar ik vond het toch de moeite dit eens mee te delen. Racisme speelt een nog steeds te grote rol in de samenleving, vooral in Amerika, maar wij als toekomstige sociaal werkers zullen hier zeker nog mee te maken krijgen.

💕!! Stay safe & at home!!💕

*Studenten gedemotiveerd
**Dood ongewapende zwarte man
***Obama
****Eric Garner

Reacties

  1. Dag Heaven! Het is inderdaad heel erg wat er in Amerika is gebeurd. Dit was zeker de moeite om over te posten want zoiets mag niet genormaliseerd worden! Racisme zou verboden moeten worden. Groetjes Helen x

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten