Versoepelingsmaatregelen vs corona

Auschwitz 

Wat is het eerste dat nu in jullie opkomt als je dit leest? Auschwitz? Wat is nu in godsnaam de link met Auschwitz? Het is gevaarlijk wat ik nu ga zeggen... Ik weet nu al dat er een aantal gaan zijn die deze vergelijking té erg vinden, of die vinden dat ik dit gewoon niet mag vergelijken met elkaar. Anderen zullen de vergelijking dan wel weer snappen of op z'n minst doorhebben waar het vandaan komt. Sorry not sorry, maar het geraakt niet meer uit mijn gedachten. Lees verder om meer te weten te komen!

De langverwachte versoepelingsmaatregelen*

Vandaag zijn de versoepelingsmaatregelen van kracht gegaan die Sophie Wilmès op 24 april meedeelde. Je weet wel ... die ene vrijdagavond waar de meesten, althans ik toch, met hun neus bijna aan hun tv hingen om te horen te krijgen wat er zou gaan veranderen. Die ene vrijdagavond, waar ze al het ganse nieuws van 19h zeiden dat ze ieder moment konden onderbreken om bij de persconferentie te zijn. Ik heb expres de laatste aflevering van familie opgenomen, Temptation opgenomen, mijn slaap laten liggen om die persconferentie te zien. Was het de moeite? Absolutely not. 

Bon, daar wou ik het niet over hebben. De maatregelen die mij het meest opvielen waren het verplichte dragen van mondmaskers op openbaar vervoer en het sporten met (in totaal) 3 personen. Het heeft natuurlijk zijn reden waarom dit opvalt. Op zich zijn het mooie versoepelingen, maar opnieuw niet duidelijk.

Ik heb een vriendin in Wervik die met mij graag eens zou willen gaan sporten... Mag dit? Kan dit? Als ik het volgende artikel** lees waarin ze een aantal vragen beantwoorden over 'Hoe ver is een "redelijke verplaatsing" eigenlijk?', zit ik met meer vragen dan ervoor.
Ik lees bijvoorbeeld 'niet essentiële verplaatsing', 'niet de bedoeling dat je het land doorkruist', 'blijf zo veel mogelijk in de buurt', 'wandelen kunt u ook dichter bij huis doen' en het gaat zo maar door. Maar wat is dan de afstand die mag? Ze rekenen op het gezond verstand van de mensen, maar hoe denkt de politie erover? Hoe groot is de kans op een €250 boete? Je mag je verplaatsen om te sporten, maar enkel als je vb in een sportclub zit, staat er. Volgens een vriend van mij mag je je verplaatsen om ergens te gaan wandelen, maar dan staat er in het artikel dat je ook dichter bij uw huis kunt gaan wandelen? Het moet nog steeds zo dicht mogelijk in de buurt zijn, maar wat als uw vriend of vriendin die je wil zien niet in de buurt woont? Ik woon misschien in Roeselare, maar de meeste vrienden wonen langs de kanten van Wervik, Wevelgem... ik ben ten einde raad. Iemand die het antwoord weet??

Het opnieuw buitenkomen

Wat gaat er gebeuren als mensen terug buiten mogen komen? Zal het nu al een stormloop zijn op het openbaar vervoer, net zoals in de essentiële winkels die eerder zijn open gegaan (of altijd al open zijn geweest)? Is het een mierennest naar de drive-in Mcdo die opnieuw is open gegaan? Ja, dat is het alleszins. Ik hou mijn hart al vast voor de horeca.... 

Ik ga heel eerlijk zijn, ik mis het oprecht om uit of weg te gaan. Het gevoel dat ik had, dat gelukzalige gevoel als je alcohol door je lijf krijgt terwijl je losgaat ... Ok Heaven, stop. Ik ben geen alcoholieker, maar ik zeg jullie eerlijk dat ik het wel oprecht mis. De deadline staat op 8 juni. Topppp, midden in de examens. Ik weet wel dat ik mijn examens niet zal verwaarlozen omdat je terug buiten mag, het is nu al moeilijk genoeg.

Waar ik het meest voor vrees als we terug buiten mogen, is de stormlopen overal en dus een tweede golf die op zijn beurt zorgt voor een tweede lockdown. Nu komt ie ...

DE vergelijking

In Auschwitz was het zo dat de nazi's verschillende groepen Joden, Roma, gehandicapten en anderen zagen als ongewenst beschouwde personen***. Dat was de reden waarom ze hen leidden (of zal ik zeggen lijden?) naar de gaskamers. Deze mensen hadden gehoopt fris gewassen en ontluisd te worden tijdens een frisse douche, maar werden vergast en vermoord. 

Het corona-virus is een voor sommige heel dodelijk virus. Kort door de bocht gezegd, ze moeten nog maar buitenkomen en ze kunnen eraan sterven. 

Snap je? Ik verduidelijk, relativeer even..

Corona is heel erg besmettelijk en gelukkig sterft niet iedereen eraan. Er zijn risicogroepen, vooral de oudere bevolking dus. Het is wel een feit dat als zij buitenkomen of zich niet aan de maatregelen houden, dat de kans er in zit dat ze binnen de 2 weken op intensive care liggen.

Ik ben daarom een beetje bang in hun plaats voor de versoepelingen. Ik durf te wedden dat de grafieken weer enorm zullen stijgen. Hopelijk blijft het dodental even laag als nu of beter, stopt die curve. In de gaskamers zijn miljoenen mensen vergast geweest. Wereldwijd zijn momenteel 248 000 doden door corona. Deze cijfers baren me zorgen... 

Mijn vreselijke vergelijking kwam in mijn gedachten door de versoepelingen. Wat quarantaine niet allemaal doet met een mens... Mensen willen naar buiten, willen genieten van hun herwonnen vrijheid (= frisse douche), maar ik vrees dat we na een tijd terug naar een tweede lockdown gaan, terug opgesloten. Sorry als dit grof is, maar gelukkig is het thuis zitten. Opgesloten of niet, we leven wel. 

Lijk ik nu respectloos? Ik hoop oprecht dat jullie me snappen. Ik krijg natuurlijk ook een naar gevoel als ik terug denk aan hoe het toen geweest moet zijn. Telkens ik daar aan denk, wil ik het gaan bezoeken. Zou je dat akelige gevoel daar ook echt voelen? Met alle respect, ik zou het toch ooit eens willen bezoeken.

💘!!Stay safe & at home!!💘



Reacties

  1. Hey Heaven
    Als ik het goed begrijp vrees je dat we door het verlangen naar een frisse douche (= naar buiten gaan en ons normaal leven terug opnemen), de hel op onze hals zullen halen? Ik moet eerlijk toegeven dat ik je angst wel begrijp, maar dat is ook makkelijk om te denken aangezien nu iedereen wel ongeveer in het diepste punt van het dal vertoeft. Ik zou je graag willen meegeven dat we denk ik vooral blij moeten zijn met de versoepeling en met respect voor onze, maar zeker ook (en misschien nog meer) voor anderen hun gezondheid moeten handelen. Als iedereen zijn gezond verstand gebruikt, dan komt het hopelijk wel allemaal goed, we doen wat we kunnen. Veel goede moed in ieder geval!
    Groetjes Marit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marit, bedankt voor je begrip! Iedereen zit inderdaad wat in het diepste dal. Ik hoop oprecht dat je gelijk hebt. Voor jou ook! Groetjes Heaven

      Verwijderen

Een reactie posten