Van BLM naar heropening cafés

Protesten en ondertussen de verdere versoepelingen ...

Ik heb het al eens gezegd, maar ocharme mijn kinderen als zij later moeten leren over 2020. Zelfs als ik nu aan het leren ben, kan ik al verschillende gebeurtenissen van vandaag tussen mijn leerstof door kaderen. 

Protesten

Gisteren was zowel letterlijk als figuurlijk een zwarte dag, niet in de geschiedenis, maar in het heden. De foto* is klein, maar spreekt voor zich. Het gehele plein in Brussel stond VOL. Zoals ze in West-Vlaanderen zeggen, 'stampevul!'. 
Virologen en politici kijken vertwijfeld naar beelden van anti ...
Ik spreek me niet uit over het betoog zelf en de reden ervan, maar alstublieft. Het is hier toch onmogelijk anderhalve meter te bewaren? Is COVID-19 plots met vakantie? Dit zijn dan diezelfde mensen die binnen 2 weken op intensive care zullen liggen... Er komt op Twitter enorm veel commentaar dat ze hun aan de corona-maatregelen zouden gehouden hebben, dat wanneer de corona-cijfers opnieuw zullen stijgen dat dit zal komen door de mensen die massaal op café gingen, door de winkels die terug open zijn... Maar dat is bullshit toch? In de cafés en winkels doen ze er letterlijk alles aan om de maatregelen te respecteren... Hier in Brussel? Zie ik niet veel van die maatregelen. Oké, oké, ze droegen mondmaskers, maar dat is dan ook het enige. 

Over de cafés gesproken...

Goed nieuws voor alle mensen in de horeca, gisteren mocht de horecasector opnieuw van start. Weet je dat ik oprecht gelukkig was toen ik gisteren door Roeselare liep? Alle terrasjes stonden al klaar en de mensen waren druk in de weer. Ik passeerde rond 6h30, zelfs toen zag je al lichten en beweging binnen in. Toen ik rond 11-12h opnieuw passeerde zag ik verschillende 'bubbels' op terras zitten, zag ik uitbaters druk bezig hun terras te zetten ... Het deed me goed dit te zien.

Maandag 08/06/2020 open, 01u sluitingsuur, wanneer start je dan?

Ik vond het fantastisch om te horen dat sommige uitbaters voor een uurtje** opengingen in de nacht van zondag op maandag. Ze hebben groot gelijk natuurlijk, het was te verwachten. 
Je zag direct dat vaste caféhangers ervoor gingen en hun vaste horecazaken gingen gaan steunen, ook al was dat om 12h 's nachts. Mijn vader zei het zaterdag nog tegen mij al lachend dat dit ging gebeuren, het was dan nog echt zo ook.


Geschiedenis van de cafés***

De eerste cafés zijn ontstaan in de 17e eeuw. Oorspronkelijk waren dit koffiehuizen, waar je gezellig een kop koffie kon gaan drinken. Het Franse woord voor 'koffie' is 'café', maar die link had ik zelf eigenlijk nooit gelegd. Vroeger noemde men cafés waar je bier kon drinken 'kroegen', zoals in Nederland, maar dit veranderde geleidelijk aan ook naar cafés omdat dit bekender in de oren klonk. Het oorspronkelijke doel van een café of kroeg was een bijeenkomstplaats waar dorpse zaken werden besproken onder het genot van alle mogelijke dranken.


Sommige cafés de dag van vandaag hebben ook nog zo'n interieur. De foto hierboven toont dit aan. Het verwelkomt de sfeer van vroeger en laat je die sfeer dan ook opsnuiven. Vroeger mochten mensen ook binnen roken, deden ze van alles en nog wat wat vandaag de dag niet meer mogelijk is. Er is Hier is een vergelijking van vroeger en nu.

Links: het binnen roken
Rechts: Overpoortstraat Gent, buiten roken
Roken in rookruimtes in cafés en restaurants vanaf nu verboden ...Steekpartijen of niet, Overpoort is veilig" | Gent | In de buurt | HLN

Een rookverbod was er al sinds juli 2010, maar dit was met uitzonderingen. In frietkramen die kleiner zijn dan 50m² mocht het bijvoorbeeld wel nog. Pas sinds 1 juli 2014 geldt er een algemeen rookverbod in alle horecagelegenheden, Meer info hieromtrent vind je hier****.

💞!! Stay safe but not necessary at home!!💞

Reacties